Identifisering av gammelt gevær.

Started by jonathan, 30. November 2023 kl. 13:51:29

Previous topic - Next topic

jonathan

Hei,

Er det noen her som kan være behjelpelig med å identifisere og verdivurdere denne:
Dette er et arveobjekt fra min bestefar som jeg tror han har arvet fra sin far.

Cap'n Redneck

Dette dreier seg om en stifttenningshagle ("pinfire" på nynorsk) med løp av damaskstål, avtrekkerbøyle av horn, og rikelige innlegg av gulltråd i gravyren.  På kolbehalsen er det innfelt en monogrambrikke hvor bokstavene "G" og "L" er inngravert under en krone.
Dette skulle tilsi at den ukjente "G.L." er av adelig eller kongelig slekt.
Tallet "1" mellom hanene pleier å bety at dette er våpen nr. 1 av et identisk par.
På høyre låsplate er inngravert "a Bruxelles" som betyr "fra Brüssel" i Belgia.
På venstre låsplate er inngravert navnet til produsenten.  Dette klarer jeg ikke å tyde, selv under forstørrelse.  Tør man be om et bedre bilde av venstre lås?

Ellers bør det finnes noen trykkprøvingsstempler under løpene.  Disse er enklest å se om man forsiktig banker ut kilen som holder fortreet til løpene. (bruk f.eks. plastikkskaftet på et skrujern)
Stemplene under løpet bør hjelpe til å tidfeste våpenet.  Foreløpig anslår jeg 1850 - 1870.
Ang. verdi:  våpenet ser ut til å være i god stand for alderen, det er påkostet, men en virkelig verdiøkning vil avhenge av å identifisere den mystiske "G.L"....
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

jonathan

Tusen takk! :)

Legger med noen flere bilder som forhåpentligvis kan hjelpe med videre identifisering.
Det står 1926 under som man kan se på bilde IMG_3269.jpeg som jeg la ut tidligere, men dette er kanskje serienummeret?

Ser også at det står 17.8 under løpet når jeg åpner den opp, og står noe på andre siden av løpet også men det klarer jeg ikke tyde.

Er litt skeptisk til å ta ut kilen da jeg ikke vil risikere og ødlegge noe...

Til annen info så føles det ut som at det er elfenben som er under avtrekker og kolben.

Har du noen tips på hvordan jeg kan finne mer ut om den mystiske G.L?

Setter utrolig pris på all hjelpen jeg får!
 

Cap'n Redneck

"1926" er nok serienummeret, ja.
"17.8" er innvendig diameter på løpet i mm.
Venstre låsplate har inngravert børsemakerens navn, som jeg tyder til: "B.Mahillon".
Jeg synes ikke fargen på avtrekkerbøylen samsvarer med elfenben.  Det er mer ensfarget hvitt, og går over til gult med alderen.  Jeg holder på at det er horn eller vanlig bein.

Du kan spikke til en ispinne og bruke den som "dor" for å slå ut kilen.  Eventuelt teipe over tuppen på et vanlig flatskrujern. Da skal det gå å banke ut kilen forsiktig uten å skade hverken stålet eller treverket rundt.  Jeg er temmelig sikker på at det er flere stempler under løpet som vil hjelpe med datering av våpenet.

Ang. "G.L." kunne du kanskje prøve litt slektsforskning for å finne ut hvor din oldefar bodde og arbeidet?  Det finnes eksempler på at storkarer forærte flotte skytevåpen til sine jaktguider/forstmenn/skogvoktere når de aktuelle våpnene var "foreldet" og ikke hadde nyhetens interesse.
Nå er det jo selvsagt også en mulighet for at han kjøpte hagla på en auksjon, og aldri hadde noe direkte med "G.L." å gjøre....

Her en link som nevner "B.Mahillon" & "H.Mahillon"...;
https://littlegun.be/arme%20belge/artisans%20identifies%20ma/a%20mahillon%20gb.htm

Og en link til tidligere omtale her på svartkrutt.net;
https://forum.svartkrutt.net/index.php?topic=28974.0

Det fremgår at "B.Mahillon" opererte fra 1836 til 1968, da firmaet fusjonerte. 
Det fremgår også at "H.Mahillon" var hoffleverandør til Greven av Flandern, som i sin tur var lillebror til den belgiske kongen.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

jonathan

Ja, det kan se ut som at du har riktig tidsfeste av våpenet da jeg har funnet mer info om min oldefar.
Tror denne stammer fra Henrik Reuterdahl som var en biskop fra Malmö (1856–1870) se artikkel. Han var onkelen til min oldefar. Er ikke helt sikker på hvem eller hva G.L står for, men kan fort ha vært en gave fra noen adelige.

Henrik Reuterdahl: https://en.wikipedia.org/wiki/Henrik_Reuterdahl

Se vedlagt bilde med Artikkel fra Aftenposten.

Så med den infoen kan du gi et ca. estimat på hva våpenets verdi kan være?

Og har du noen tips på hva jeg kan gjøre for å finne ut eksakt hva G.L står for og hele våpenets historie?

Mr Hanssen



Ta kontakt med antikkevapen.no    Han kan kanskje hjelpe deg med verdivurdering.