armi sport

Started by 1894, 22. December 2004 kl. 17:02:40

Previous topic - Next topic

1894

Hei!
Jeg kan få kjøpt en Armi sport Kentucky rifle i cal. 45 med flintlås den er ny men har litt rust utvendig på løpet og mangler frontsikte.
Er det noen som har vært borti denne rifla ? er den bra, og hvordan er presisjonen?
Jeg synes riflene virket veldig grunne i løpet, men det skal kanskje være sånn?
Går det an å skyte både rundkuler, hagl og ogivale kuler i den?
Jeg skal forresten gi ca. 2000 kr. for den.
Mange spørsmål, men håper på svar.

Øyvind F.

Jeg har en Armi Sport Kentucky-rifle, perkusjon, i kaliber .50. Denne har også grunne rifler, og kvaliteten på våpenet er så som så. Det er nok et typisk nybegynnervåpen, som er ganske billig i utgangspunktet, men du får jo for det du betaler for. Perkusjonslåsen på min rifle er simpel, og avtrekket var forferdelig, men det kan jo fikses dersom du kjenner noen som har kunnskaper om hvordan en skal finstille sidelåser. Det er en del slark her og der, bl.a. på avtrekkeren, men dette kan også til en viss grad fikses.

Riflestigningen er  1:48 i både kaliber .45 og .50, og min går godt ut til 50 meter med 30 grains FFg og rundkule med fettlapp. Det er jo pyseladning av dimensjoner, men jeg har hatt problemer med å få den til å gå bra med hardere ladninger. Jeg mener den gikk rimelig bra med 60-70 grains også, men at jeg hadde problemer med revne lapper. Det er mange år siden jeg har skutt med den nå. Dette var en av mine første munnladere og den fikk nok litt røff behandling av en nybegynner som ikke visste en pøkk om hvordan munnladere skulle brukes. Av gode ting jeg husker med denne rifla kan det nevnes at jeg skjøt tre ravner med den på en dag med rundkule.

Til tross for at 1:48”-riflestigningen skal kunne skytes med både rund og lang kule, så har jeg ikke fått den til å skyte bra med langkuler, men så har jeg da også bare prøvd Lees .50 kaliber Improved minié og Hornady Great Plains jaktkuler. Muligens hadde det vært en idé å prøve Lees R.E.A.L-kuler, som er litt kortere enn disse. Hagl bør du ikke bruke pga. riflene i løpet, men det fungerer å skyte en haglladning i ny og ne også.

Siden du nevner at det er litt rust på rifla, så ville jeg personlig prøvd å prute ned prisen noen hundrelapper. Det var kanskje en negativ tilbakemelding dette her, men det er mange billige børser som skyter utrolig bra, så ikke la deg skremme. De største ankepunktene er etter min mening den spinkle låsen, de grunne riflene og riflestigningen som er for sløv til at det kan skytes langkuler og for kjapp til at den er god til rundkuler.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Heisann!
Jeg startet munnladingskarrieren min med noe lignende. Min rifle hadde spiralfjær som slagfjær og var dermed ikke godkjent til NSU/MLAIC-stevner. Den solgte jeg til en som har stor glede av hullene, smellene og røyken den lager.
Det kan være du er gammel i faget, i så fall vet du dette fra før. Om ikke: lykke til og kos deg!
                      jæger´n
Best når det smeller!

1894

Hei og takk for svarene!
Jeg skjønner at dette kanskje ikke er en topp rifle, men hva bør jeg kjøpe for å få noe litt bedre, hva koster det og hvem selger det?
Det er jo tross alt moro å treffe det man sikter på.
Hvordan får man forresten presset inn ogivale kuler i et riflet løp?
Er det bedre å velge en annen riflestigning enn 1:48 som liksom skal være til begge deler og så skyte med f.eks bare rundkuler?

Øyvind F.

> Jeg skjønner at dette kanskje ikke er en topp rifle, men hva bør jeg kjøpe
> for å få noe litt bedre, hva koster det og hvem selger det?

Det kommer jo an på hva slags børse du vil ha. Pedersoli lager vel det beste av  replikaer som selger her til lands. Det finnes både billige og påkostede våpen. Sarpsborg Våpen er importør av Pedersoli i Norge.  Dersom du kikker litt på sidene til Pedersoli så kan nok Sarpsborg Våpen ta inn det du har lyst på. Hvis du skriver hva du skal bruke våpenet til så får du nok noen tips her. Seriøs konkurranseskyting krever jo litt dyrere våpen, mens bare moroskyting ikke krever så mye. Til uformell moroskyting er kanskje ikke Armi Sport Kentucky-rifla så dum likevel pga. prisen. Med f.eks. flintlås og rundkule bruker de fleste seriøse konkurranseskyttere Pedersolis Mortimer-rifle, men denne har kanskje en litt stiv pris.

> Hvordan får man forresten presset inn ogivale kuler i et riflet løp?

Det kommer an på hvilket system du bruker. Miniékulene er ørlite underdimensjonerte og glir lett ned løpet, mens andre kuler er ørlite overdimensjonerte og må presses inn i løpet ved hjelp av en starter på lik linje med rundkuler. De kan også være sizet til å akkurat passe løpet. Gasstrykket sørger for å presse blyet inn i riflingen.

> Er det bedre å velge en annen riflestigning enn 1:48 som liksom skal være
> til begge deler og så skyte med f.eks bare rundkuler?

Ja, dersom du bare vil skyte med rundkuler, så er det lurt på velge en riflestigning som er 1:66 eller sløvere i kalibrene fra .45 til .50.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.