skyteforming 12,17x44

Started by marius, 15. March 2004 kl. 23:08:54

Previous topic - Next topic

marius

Jeg kjøpte noen hylser i 348win for å prøve å skyteforme dem.Jeg kuttet av hylsen ved44mm, ladet med 50gre krutt, glødet tuppen, fikk ikke i kule så jeg laget en klommp av bivoks. Når jeg skøyt den så kom det ut endel røyk og partikler ut bak(briller er kjekt å ha). Hylsa var alt annet en brukbar etter på.Hvordan skal det gjøres,hva gjorde jeg galt. Jeg har en mistanke om at kammeret i børsa er litt romt, hylsene er litt bulkete etter bruk.En har faktisk sprekt, kan det ha noen sammenheng.??

Øyvind F.

Jeg har ikke gjort det på den måten du beskriver før. Grunnen til at det kom ut røyk og partikler i bakkant er garantert at hylsa ikke tettet godt nok bakover, og det er helt naturlig siden en klump med bivoks ikke gir nok motstand slik at trykket får bygge seg opp og utvide messingen mot kammerveggen. Det er slik du må regne med dersom du skal skyteforme med denne metoden antar jeg. Blir det ikke bedre etter flere omladninger heller? Det trenger ikke være noe galt med kammeret ditt. Hylser som er skyteformet med vanlige 405-410 grains kuler kan også være en smule kast i, men dette ordner seg som regel etter den andre omladningen.

Sprekte hylser kommer kanskje av de ikke er glødet godt nok? Jeg gløder de øverste 20 mm av hylsa med en propanflaske. Jeg holder hylsa i den ene hånden uten hansker og når hylsa er så varm at jeg ikke klarer å holde i den mer så slipper jeg den ned i en bøtte med kaldt vann.

Jeg bruker en ekspandertapp i ladepressa som ser slik ut når jeg former om hylsene mine:

             

Hylsa blir ført helt opp til enden av verktøyet som på dette bildet (det er fremdeles noen mm opp til hylsa er ferdig):

             

Ved bruk av en slik tapp får jeg plass til en ordinær kule med en gang og slipper mye arbeid. Hvis du ikke får det til på v.h.a. din metode så kan du sende hylsene til meg så kan jeg se hva jeg får til.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

marius

Takker for informasjonen, den ekspandertappen har du kjøpt den eller er den hjemmelaget.Hvis du kunne tatt noen mål av den så jeg kan få laget meg en slik, hadde jeg blit veldig glad:-D

Øyvind F.

> Takker for informasjonen, den ekspandertappen har du kjøpt den eller er den
> hjemmelaget.Hvis du kunne tatt noen mål av den så jeg kan få laget meg en
> slik, hadde jeg blit veldig glad:-D

Den er hjemmelaget og du får nok ikke kjøpt en slik i butikken nei :knegge:

Øverst er den ca 12,7 mm og nederst ca. 7,5-6 mm. Stort sett alle vanlige ladepresser har 7/8 x 14-gjenger så det er omtrent garantert at det er slike gjenger du må ha. Husk å polere den godt slik at det blir minst mulig friksjon. Smør et tynt lag med hylsefett på tappen før du ekspanderer hylsene.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

marius

> Den er hjemmelaget og du får nok ikke kjøpt en slik i butikken nei
> :knegge:
Det ante meg ja, da må jeg lage en slik.Etter denne prosessen lader du den som vanlig.
Er hylsesprekk like alvorlig i en RB med sortkrutt som moderne våpen og røyksvakt, ble litt bekymret etter en hylsesprekk der jeg ladet med 60gre krutt,hylse fra Bertram som bare var ladet en gang tidligere??
Trodde det var en ganske trygg ladning, er 99% sikker på at det ikke var luft mellom.

Øyvind F.

> Det ante meg ja, da må jeg lage en slik.Etter denne prosessen lader du den
> som vanlig.

Jepp, full ladning, dvs. 58-60 grains svartkrutt, og kuler som er forkastet under støping etc. Ikke verdt å kaste bort gode kuler på skyteforming :)

> Er hylsesprekk like alvorlig i en RB med sortkrutt som moderne våpen og
> røyksvakt, ble litt bekymret etter en hylsesprekk der jeg ladet med 60gre
> krutt,hylse fra Bertram som bare var ladet en gang tidligere??

Farlig er det ikke, hylsesprekk er slikt som skjer. Merkelig at hylsa skulle sprekke etter bare en omladning, men ikke alle hylser er perfekte. Det hjelper kanskje å gløde dem hvis de er sprø? Men hvis ikke noen av de andre sprekker så er det kanskje bare en svakhet den ene hylsa hadde.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

marius