Kassepipe

Started by MrOneTwo, 21. April 2011 kl. 8:00:22

Previous topic - Next topic

MrOneTwo

Er det noen her som kan fortelle meg litt om denne Kassepipa? Med det mener jeg om låsen og stokken kan være norsk? Det som er litt spesielt med denne er at den har befunnet seg i USA i lengre tid, muligens bygd om der borte også. Det er det jeg vil prøve å få oppklart.

For en tid tilbake menere jeg det var noen som skulle selge en snapplås til ei Kassepipe her på forumet. Noen som husker hvem, hva, hvor?






Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Browning08

Hvordan vil du forklare at dette er ei kassepipe? Ser også at sideblikket på venstre side muligens har norske aner. Husker ikke i farten hvilken norsk militær modell låseblikket samsvarer med, men det vet sikkert noen originalfanatikere her på forumet. Jeg vil anslå at denne børsa er satt sammen av ulike deler i kategorien "man tager hva man haver". Pen og morsom børse som ser ut til å være i god forfatning.

Acillevs

Hvorfor er dette en kassepipe?Det ligger ved 4 fotoer av løpet som viser at det er en kassepipe og 1 som indikerer det samme.Våpenet er så vidt jeg kan bedømme utfra bildene et kvalitetsvåpen,og orginalt med unntak av perkusjoneringen.
Dersom våpenet skulle tilbakeføres til snapp/flint vil jeg annbefale å benytte den eksisterende låsen.Jeg kan hvertfall ikke se noe som skulle tilsi at dette våpenet har blitt til ved at "man tager hva man haver".

MrOneTwo

Nei jeg kan liksom ikke se at det er noen tvil om at det er en kassepipe jeg heller. Det er ikke jeg som har denne rifla, men en kamerat som føler litt på å sette den tilbake til original skikk. I likehet med meg er han ikke helt stø på Kassepiper, så vi er ikke sikre på om stokken er original, eller om låsen er norsk bygd. Den kan jo ha fulgt med en nordmann over til usa på 1800 tallet og blitt ombygd der også.  Nå er det vel ikke helt å forvente at det skal være original treværket på alle disse heller. De har tross alt vært i omløp i sånn ca 260 år.

 Det jeg kan si er at stokken ser litt annerledes ut en stokken på den jeg har her selv. Men jeg vet jo heller ikke om den jeg har er 100% original.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

35 VRM

Kassepipene kunne vel ha hatt flere skjefter opp gjennom tiden i og med at løpene var såpass rustbestandige. De kan ha blitt riflet opp flere ganger også.

Mvh

35 VRM

Trond

Pipen er utvilsomt en kassepipe, men overgangen fra den firkantede til den åttekantede delen er meget uvanlig i forhold til de jeg har. Det burde vært flere, gode bilder av denne samt et bilde av baksiktet,

Sideblikket minner om DkN militære blikk fra ca 1730, men også her hadde det vært greit med et bedre bilde.

Hanen ser mer enn tvilsom ut, bortsett fra den ser dette ut til å være en temmelig tidlig reskjeftet kassepipe. Synes nå jeg....

Trond

MrOneTwo

Takk skal dere ha så langt. Jeg skal prøve å få til noen flere bilder.... Fortsatt god påske folkens..
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

MrOneTwo

Jeg har fått tilsendt noen flere bilder. Ingen av overgangen på løpsformen, men det kommer...




Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Finndalslaft

"Snapplås, Norsk 1500 talls"
er vel den tråden du spurte etter.
Låsen ble ikke lagt ut for salg, men for å etablere ett prisnivå på såvidt sjeldne saker.
Det går vel minst 200 kassepiper pr. snapplås, i denne  bevaringsgrad.
Forumet er ikke ett sted for kjøp og salg, men ja, låsen er tilsalgs.
Men du får ikke kjøpe den.
Hvis du har tenkt å kanibalisere denne børsa så er du enten kriminell, stokk dum, eller mentalt i ubalanse.
Det er faen skjære meg meg på tide at noen setter normer for restaurering, oppussing og generel kreativ virketrang her.

"Forum for kulturhistorisk og antikvarisk vandalisme ? "

MrOneTwo

Å nei.. ikke missforstå her nå. Mulig jeg skrev det litt klønete i trådstarten, ombygging er ikke en plan han har.

 Som åpningen av denne tråden starter med, hva er norsk og hva er ikke. Det denne gutten vil er å finne ut om låsen på børsa ikke er norsk. Dersom den er det forblir den slik. Dersom låsen er utenlandsk vil han helst ha tak i en gammel lås tilhørende ei kassepipe. Han tror nemlig at låsen er amerikansk. Å ha en original lås PÅ børsa er ikke et stort tema, men å ha en for display er etter det jeg har skjønt av stor viktighet. Denne karen er en fanatisk samler av genuint norsk, men han har aldri hatt en Kassepipe bortsett fra denne. Første gang jeg snakket med han om denne børsa hevdet han at den var så og si en ruin haug. Det vil jeg påstå er veldig langt fra sannheten. Dessuten reddet han denne fra et gunshow i USA.

Når det gjelder spørsmålet om jeg er dum så kan jeg i allefall si at jeg er så og si potte tett. Bortsett fra en 5-6 åpninger her og der.

Jeg har fått flere bilder av løpet nå, legger dem ut senere. Han er meget takknemlig for all hjelp og info han får om den norske nasjonal skatten. Fortsatt god påske til de som vet å ordlegge seg.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

arilar

Ett fantastiskt representativt vapen som självklart skall bevaras just i det tillstånd det nu befinner sig i. Försök förmå ägaren att respektera detta eller att annars överlåta det till någon som delar denna uppfattning. Tack för att du delgett oss bilder på detta vackra vapen!!:-D

Browning08

Dette var jaggu en oppklarende kommentar fra en åpenbart meget oppegående samler(?) Talefrihet er en ting og retten til å uttrykke meninger støtter jeg, men personkarakteristikker som findalslaft serverer stiller jeg meg IKKE bak!Det finnes faktisk utrolige mange nyanser i både vårt eget språk og i våre mange dialekter, men folkeskikk gjelder vel uansett!

MrOneTwo

Takk...

Samleren som har denne rifla behandler tingene sine som hellige. Det er ikke snakk om å maltraktere noe som helst. Men som en genuint interessert samler av både våpen og historie vil han ha opprinnelige låser å vise til. Den kategorien faller vi nok i ganske mange av oss.

Flere bilder kommer nu....






Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Yellowboy

Ja, ja, også en måte og melde seg ut på .................

Finndalslaft

Det er nettopp det jeg gjorde, jeg har missforstått eiers hensikt og da må jeg bare beklage dette.

Dette er en av de fineste kassepipene jeg har sett, og min mening er at børsa bør få være helt og holdent urørt. Perkusjoneringen er kanskje gjort "over there", og er også en del av geværets historie.

I NVS årbok 1997 har Jon Sv. Dahl skrevet en artikkel som heter "Embret bøssesmed og andre østerdøler."
Denne er også gitt ut som særtrykk.
Jeg har to av dette så hvis du vil kan du få ett eksemplar å sende over dammen.

Dragon

Flott bosse !

Sideblikket er DKN fra ca 1690 - 1710. Roknene og kolbekappen samnt avtrekkerbojlen ser alle ut til og stamme fra en Militaer musket fra denne perioden og mulig fra samme musket. Avtrekkerbojlen og kolbekappen har blitt dekoreret senere og har mistet sin enkle militaere stil. Hvis sideblikk, roken, kolbekappe og avtrekkerbojle stammer fra en og samme militaere musket saa stemmer det bra med ca 1700. Sideblikk fra ca 1730 er tykkere, men ellers i samme form. Det blir derfor feil som foreslaatt lengere oppe i denne traaden at sideblikket stammer fra ca 1730.

Som faareslaatt lengere oppe i denne traaden, ikke kanabaliser(som vi har sett skrekk eksempler av her paa forumet) denne nydelige bossa som forteller denne Historien:

Kassepipe fra 1600 tallet som er blitt modefisert i sin brukstid med ny stokk og en mere moderne perkusjonslaas som er naivt utfort og derfor sannsynlighvis paa i en bondesmie. Deler fra en DKN militaer jernfestet musket som sannsynlighvis er kjopt billig paa en av de mange auskjoner Forsvaret avholt paa slutten av 1700 tallet og 1800 tallet over utrangskjeret utstyr og vapen.

The Norwegian

Takk for at du viser oss et prakt eksemplar av ei kasse pipe, denne var virkelig flott. Beholden som den er ikke gjør nole med den, det å restaurere denne tilbake er å ødlegge en del av historien. Flott objekt som fortjener den fineste veggen i huset.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

JanS

Dette er en flott rifle med en lang historie bak seg. Løp og jernbeslag kommer fra to forskjellige utrangerte våpen som ble tilpasset ny kolbe av en lokal børsemaker til flintlås på 1820-tallet. Den ble på 1850/60-tallet ombygd til perkusjon. Hanen har på 1880/90-tallet fått en reparasjon hvor øvre del har fått et "amerikansk" preg, men den er norsk som bare det og ligner hanen fra børsemaker Petersen.
Så hvorfor kan jeg tidfeste våpenet til 1820-tallet? Jo, jeg har en lignende rifle med løp som er nesten identisk , men det er i større kaliber. Det er stemplet på venstre side og uten gravyre. Løpslengden er 96,4 cm og hvor langt er ditt? Da mitt gevær ble perkusjonert har flintlåsbeslag med treverk blitt saget ut og fjernet og en nytt trestykke med det mindre perkusjonsbeslaget tilpasset og pålimt. På venstre side har et arkantussideblikk i jern blitt fjernet slik at dets form vises i treverket og fremre låsskrue har blitt flyttet bakover. På undersiden av skruene er innfeldt "ruterjern". Så her har nok en praktisk bonde/halvt børsemaker vært på ferde for bak kinnstykket på kolben fant jeg sirlig inngravert "aar 1824" i ca. 0,5cm høyde"!:-)
Ellers ser jeg på forumet at stadig flere advarer mot tilbakeføringer og forfalskning av vår våpenhistorie. Det er et godt tegn selv om Trond skal tilbakeføre en utbåret "marineremington/hagljaktgevær" ved å etterlyse løp og bånd fra 4 linjers Lund eller ødelegge en.:-(
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Trond

Det blir vel strengt tatt en fremoverføring?

Trond

MrOneTwo

Gutten med børsa takker hjerteligst for alle svar og finner deres kunnskap overveldende...

Han har dog et spørsmål til... han lurer på om noen vet hva dette symbolet betyr, eller er... noe som betyr noe, eller er det bare en... "bård"?



Og dersom Finndalslaft ville sende meg det nedskrevne om kassepiper ville han være ekstra takknemlig for det.

Nyt sola....
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...