Jakt med svartkrutt (Bilder og filmklipp)

Started by jæger justnæs, 05. October 2005 kl. 19:51:39

Previous topic - Next topic

jæger justnæs

Tenkte det kunne være artig å dele jaktopplevelser med svartkruttvåpen.

Var ute med en jaktkamerat her om dagen på en kort eskapade etter sjøfuglen. Kun en kort tur, det ble 3 skarv og 1 siland, tre av disse ble felt med svartkrutt og vismut. Egentlig galskap å kutte opp dyre jaktpatroner for å bruke haglene i messinghylser, men jeg var veldig fornøyd med resultatet:-D
Her er etpar bilder fra en henrivende dag på sjøen:





En liten filmsnutt...
Best når det smeller!

Pelsjeger

Meget godt innlegg, dette varmet et gammelt haglehjerte! Det ble fuglefall i alle filmene? :ikkeverdig: Men kan du forklare hvordan du klarte å feste kameraet under dobbeltløperen?

jæger justnæs

Ikke vanskelig å feste kameraet, brukte strikk. Har prøvd å ta et bilde av konseptet med mobilen. Har bare et billig HP M307, kan jo bare tenke seg slarken i optikken ved langvarig bruk... Kameraprodusentene bør gni seg i hendene nå;-)
Joda, steik på hver snutt.
Best når det smeller!

Snabben

#3
Utolig bra det der. Legg gjerne inn flere.
Her er et tips til kamera: www.hjelmkamera.no
Mvh
BMD

jæger justnæs

Bra link, Snabben! Men så lenge jeg må bruke vismut kan jeg nok se langt etter slikt utstyr...
Utførte et lite regnestykke, tror det stemmer og det skremmer meg litt. Her er to måter å få vismuthagl til svartkruttpatroner på:

 Hagl fra patroner.
  389,- for 25 patroner med 36g vismut = 15,56,- pr. smell

 Hagl i forpakning fra Midway.
  1507,-(+transport) for 7 pund/ 3175g : 36g = 88,2 ladninger
  1507,- : 88,2 = 17,09,- pr. smell

Er det flere enn meg som vart SKRÆMT?:forkvaklet:
Best når det smeller!

Snabben

> Bra link, Snabben! Men så lenge jeg må bruke vismut kan jeg nok se langt
> etter slikt utstyr...
> Utførte et lite regnestykke, tror det stemmer og det skremmer meg litt.
> Her er to måter å få vismuthagl til svartkruttpatroner på:
>
>  Hagl fra patroner.
>   389,- for 25 patroner med 36g vismut = 15,56,- pr. smell
>
>  Hagl i forpakning fra Midway.
>   1507,-(+transport) for 7 pund/ 3175g : 36g = 88,2 ladninger
>   1507,- : 88,2 = 17,09,- pr. smell
>
> Er det flere enn meg som vart SKRÆMT?:forkvaklet:


Shit....
Er det så dyrt da??? Så det lønner seg altså å plukke ut haglene fra patronene framfor å kjøpe dem hos Midway.

Skyter en salutt for at vi skal få lov til å bruke bly:-)
(er litt kry av at jeg fikk til å legge inn video, har lagt den inn på sluttstykket også)
http://www.dybvik-trading.no/bmd/kanon.avi
Mvh
BMD

jæger justnæs

Ojsann, den kunne vært fin som punt gun!:-D
Og trekkraft som Lok. #1 på Setesdalsbanen:vinkasse:
Best når det smeller!

jæger justnæs

Legger ut noen gamle bilder fra svartkruttjakt:

Etter en fin dag på sjøfugljakt. Det observante øye vil se gnister og røyk...















Min første og foreløpig eneste hare. Skutt med en dobbeltløpet replika perkhagle. Skal prøve å scanne flere arkivbilder senere.
Best når det smeller!

jæger justnæs

#8
Her kommer noen til:


Silender som fikk smake min originale engelske perkhagle i kaliber 10.
 

Har ved flere anledninger kombinert svartkrutt og kajakk, kan egentlig sammenlignes med cognac og cigar:-D


Fra en varm jaktdag med svartkrutt. OBS! Jeg har ALLTID vest på i kajakk og båt. Av og til en padlevest under jakka av praktiske årsaker.
Best når det smeller!

jæger justnæs

#9
Her følger etpar bilder fra rådyrjakt:

Tennstempelrifla i 500/450 No.1 har nå fått lufta seg på rådyrjakt ved etpar anledninger. Det har vært dyr i nærheten, men ikke skuddsjangs ennå. Kaffi og foredlet løv er på sin plass ved en velfortjent(?) rast...


Janeri04 står og beundrer noe av terrenget innhyllet i lett morgentåke. En smule Soria Moria-følelse under bukkejakta...Det kan være så kaldt det bare vil, men på toppen der er jeg nesten alltid svett:-D
Best når det smeller!

wiking

Gode filmer, likte feste improviseringen for kamera :-D

Men det var da f*en til pris. :rant:

jæger justnæs

#11

Det ble en fin tur etter rådyr her om dagen, 5 mann og ei bikkje. Og ikke minst var vi heldige med været. Det har stort sett regnet alle deger den siste tiden unntatt denne dagen. Bikkja fikk tidlig los, og det var nok av dyr. Etter en stund kom et kje eller ei lita geit opp langsmed posten min.Stoppa litt i et kratt 15 meter unna. Jeg sto med hanen på tennstempelrifla i spenn og dyret på kornet i noen sekunder, men lot det gå på grunn av mye kvist i skuddlinja. Det ble som vanlig mye spenning og endel kaffi, snusing, skråing og røyking rundtom i skogen. En absolutt fin og minnerik tur, marginene var ikke på vår side, men det kommer dager etter denne:-)

Best når det smeller!

jæger justnæs

En fin lørdag i november dro vi en liten formiddagstur ut blandt holmer og skjær. En Nova Scotia Duck Tolling Retriever ved navn Lucky var også med, hans ilddåp som jeger. Det hele forløp ganske så bra, og bikkja var tiltroen verdig. Ikke den store trafikken, Nordvestlig vind:-( . Men vi fikk 3 skarv og 1 ærfugl. Heldigvis hadde vi med niste, så kan fuglen bli festmat til vinteren. Er nok ikke noe særlig å spise rå:splatt:
Er fortsatt godt fornøyd med effekten av messingpatroner med svartkrutt og vismut.


Lucky i arbeid
Best når det smeller!

Øyvind F.

Legger ved noen bilder fra morgenens kråkejakt. Kråka på bildet er skutt med en Husqvarna modell 20 hanehagle i kaliber 16. Patronene er ladet med Nitedals FFFg svartkrutt i noen gamle papphylser fra Raufoss merket «Sortkrudt>. Noen vil kanskje steile over at jeg bruker samleobjekter som dette til å skyte kråker med, men jeg har flere hundre av dem liggende. Tennhettene er av den gamle «sure> korroderende typen, så snart blir det en grundig puss av løpene. Patronene er ladet for hånd og rullekrympet med et hånddrillverktøy. Haglene er nummer 6 vismuthagl laget i Shotmakeren.

På kråkejakt bruker jeg som regel en hubro og en kombinert kråke- og andelokk, men i dag brukte jeg kun lokken. Tidlig i dag morges så jeg flere hundre kråker som satt på et jorde i nærheten og snek meg innpå dem på en avstand av ca. 200 meter. God tid og god kamuflasje er viktig. Jeg stilte meg under et tre og blåste tre raske «kra-kra-kra> med lokken. Det slår aldri feil at et par speidere blir sendt ut for å sjekke om en kråkekompis er i trøbbel. I dag ble en av dem stoppet av en svartkruttladning. Det kunne sikkert blitt flere, men regn og ufyselig vær gjorde at en bedagelig anlagt jeger heller trakk innendørs.

Bildene er tatt med mobilkamera og kvaliteten er så som så.





Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Glen Gun

>>
>

mmmmm Mantlet kuler i tennstempelrifla??:-|

jæger justnæs

> mmmmm Mantlet kuler i tennstempelrifla??:-|
Jeg vil presisere at jeg har vært innom mange kulevarianter i hardt og bløtt bly, forskjellig smøring og papirvikling uten å oppnå jaktpresisjon. Med disse kulene går det derimot meget godt, og var det alternativet jeg kom fram til for årets jakt. Så får vi se til neste år om jeg kan finne på noe annet. Stålkvaliteten i løpet skal være bra, og jeg har skutt et minimum med mantlede kuler. Men takk for påminnelsen, jeg må huske på å få flere testdager på banen til neste år:-)
Best når det smeller!

jæger justnæs

Høres ut som julemiddagen er i boks, Øyvind:-D
Flott rapport fra svartkruttjakt, blir glad av sånt. Hanehagle begynner å nærme seg toppen av må-ha lista.
Best når det smeller!

jæger justnæs

I morgen bærer det oppover Sætesdalen. 455, krutnarr, kruttmæster og undertegnede skal på småviltjakt. Det blir kun svartkrutt på meg i år, skal prøve lykken med en Husqvarna kombi i 9,3x57R/16. Her er et lite stemningsbilde under utgravingen i utstyrsmølja.
Best når det smeller!

chiefen

Har to rådyrløyver, skyteprøve med 12mmRB og kamerat med dachs. November blir nok fin!

[De siste tre innleggene i denne tråden er slettet. Privat kommunikasjon kan tas gjennom andre kanaler enn dette forumet. Admin]

jæger justnæs

Dette går kanskje mer under kategorien "tur med svartkrutt" men det får våge seg. Kan vel kike godt nevne med ei gang at vi fikk ikke så mye som ei fjør og vi så ikke mye fugl heller. Men turen var bra, ja jøsses!
Jeg har ikke den store skrivekløen for tiden så det blir litt tekst og mest bilder.
Hr. Godseier 455 og krutnarr tok oppover allerede på torsdagen for å "prikke inn formen" mens kruttmester og JJ kom tuslende opp på fredag formiddag. Etter munter passiar og innlosjering tok vi opp i en teig for å jakte og slappe litt av etter alt strevet med utpakking. Det viste seg at det var bare krutnarr som fant stålviljen til jakt så vi andre tok til med mer passiar, testskyting og kaffi. Det er mye som skal prøveskytes når man først har anledning.
Kvelden ble lang med belgspell, allsang og rikelig med "sigteolie".
Lørdagen kom liksom litt bardus på og været var grått og nitrist. Etter adskillige oppmuntringsrunder kom krutnarr og JJ seg opp i lia og over tåka som lå i dalen. Vi gikk et fint skogsfuglterreng men så mest ingen ting. Vel nede var det våpenpuss , middag og enda mer puss.
Søndagen kom også brått på men vi lot oss ikke stoppe. Alle dro inn mot det øvre terrenget og fikk en herlig dag på heia. Det var etpar orrfugl som skvatt ut på langt hold, ellers ingen ting. Etter en kaffi på støylen bar det ned til bygda, middag, børsepuss og hjemreise.
En stor takk til 455 for hans gjestfrihet og gode humør!

krutnarr og hans rettriflede Petersen



kruttmester tester hagl i kammerlader. Er det virkelig så dårlig som alle sier med hagl i riflede løp? JA! Det gikk alle veier:crying:


kruttmester og JJ's runastav-Jarmann


455 står knedypt i pakkenelliker


kruttmester og 455, to gode busser


Slående familietrekk...


krutnarr beundrer natur og Petersen


To tordenrør på tur


Tåka ligger i dalen


Velfortjent(?) rast under ei gran


"Min er større enn din"


Fint på heia


kruttmesters nye lue


Kaffi på støylen før hjemreise
Best når det smeller!